Om Sund och Stark

Personlig tränare i Lomma

Sund och Stark drivs av mig, Charlotte Steinwig, en helt vanlig trebarnsmamma som brinner för att hjälpa andra. Jag är licenserad personlig tränare, gravid-/mammatränare, kostrådgivare, lärare, föreläsare, C-tränare i fotboll och gruppinstruktör på gym. Jag har en liten PT-studio i Lomma där jag tar emot en del klienter och annars hittar du i dagsläget mig på Studio S i Hjärup samt utomhus i Lomma.  

Som personlig tränare vill jag ge dig verktyg för balans

Jag som personlig tränare vill ge dig som klient en upplevelse när det kommer till träning och en livslång reflektion när det kommer till att hitta en god självkänsla. Jag vill hjälpa dig att skapa en fungerande vardag med alla utmaningar som det innebär. Jag önskar att jag kan erbjuda dig verktygen som krävs för att du ska skapa din balans. Det innebär inte att livet kommer vara som enkelt utan du kommer möta hinder på vägen men då hoppas jag att du känner att du har redskapen som krävs för att möta dessa. Du kan läsa om vad andra tycker om mig som personlig tränare här.

Jag tror inte på quick fix…

Jag jobbar inte med quick-fix och tror inte på dieter, förbud eller att unna sig mat/godsaker för att man tränat. Eller att man måste träna för att man vräkt i sig. Jag tror på ”vanlig” mat och att du kan äta och dricka allt men inte alltid. Jag tränar för att vara stark, orka leka med mina tre små barn, ha tålamod (man har ju aldrig tillräckligt men träningen ger mig mer :)) för att möta mina utmaningar som exempelvis mamma och stå emot alla baciller som kidsen drar hem för förskola/skola. Jag tränar inte som straff för att jag tryckt i mig en chokladkaka. Och vet ni, jag trycker ibland (läs allt för ofta i perioder) i mig hela chokladkakor och för några år sedan fick jag ångest och kände dåligt samvete. Idag tänker jag: ja nu åt jag en hel chokladkaka, den var god, men nu mår jag rätt illa, jaja livet går vidare….! Och sen dröjer det rätt länge till nästa gång jag vräker i mig i samma utsträckning. Jag gör ingen grej av detta längre. Att jag åt den chokladkakan definierar inte mig som person. Den gör inte mig till en sämre människa. Jag tycker att det finns så många ”förståsigpåare” och människor som ger en pekpinnar för minsta lilla intag av ”ohälsosamma” livsmedel. För den delen säger jag inte att du kan äta vad som helst och hur mycket som helst utan att det får konsekvenser på din hälsa. Jag förespråkar inte övervikt/fetma men jag är kroppspositiv och mitt fokus ligger på en sund och stark kropp som duger och är tillräcklig trots en mage full av tigerränder, celluliter på lår och rumpa och långt ifrån en platt mage! Min kropp rockar, burit och fött tre barn och fortfarande orkar jag när vi är på lekplatser ”go bananas” med kidsen och leka tills svetten rinner. Min önskan är att du som min klient ska känna att du duger precis som du är och att jag kommer stötta dig oavsett vilka mål och förutsättningar du än har (förutom om du vill dricka en massa pulver-näring för det är inte min filosofi, då får du hitta en annan pt 🙂 ). Om du vill lära känna mig lite bättre och förstå Sund och Starks uppkomst så fortsätt läs lite längre ner. Jag hoppas du vill och har tid för det kanske kan vara så att du känner igen dig och inser att du är långt ifrån ensam! Tveka inte att höra av dig om du undrar något!

Sund och Stark har växt fram under ganska många år. Som sagt, jag som driver Sund och Stark heter Charlotte Steinwig och har alltid varit aktiv inom träning. Jag är lic. personlig tränare och kostrådgivare i Lomma och bedriver även PT-online verksamhet.

2011 köpte jag mitt första gymkort…

I ungdomsåldern höll jag på med fotboll och hästar. Hästar tog över och blev senare mitt heltidsjobb och jag gjorde en viss karriär inom ridsporten. 2011 köpte jag mitt första gymkort och där började mitt intresse för styrketräning. År 2013 när jag fick mitt första barn hann jag inte med både hästar och familjelivet och året efter sålde jag min sista häst. Jag fortsatte att träna på gymmet och ökade mina löpturer så det resulterade i några lopp däribland två halvmaraton. Inga superbra tider och inte någon särskilt bra teknik men ett starkt pannben som jag har så klarar jag det mesta jag tar mig an. Så rörelse och träning är något som alltid funnits med mig. Däremot om jag har haft en sund kosthållning går att diskutera. Under gymnasietiden var det tufft. Jag läste naturvetenskap och ville ha bra betyg samtidigt som jag var medryttare på flera hästar. Jag hann liksom inte med att äta och jag rörde mig otroligt mycket varje dag. Kläderna satt lösare och lösare och det var inte förrän när min mamma påtalade att jag hade gått ned i vikt som jag förstod att jag tappat närmare tio kilo. Jag var inte sund, det kan jag lova! Senare i vuxen ålder var det på andra hållet. Jag åt lite för mycket av det goda, vilket resulterade i att jag fick byta ut garderoben då kläderna ”hade blivit för små”. Eller jag hade gått upp vikt…. 2011 var året där jag och min gymnasiekärlek äntligen skulle framför våra släktingar och vänner säga ja till varandra. Vad gjorde jag då? Jo som jag alltid gjorde. Jag började om varje måndag. Jag åt alldeles för lite i veckorna, tränade mycket, häll ut fram till fredagen för att sedan typ hela helgen ”svulla” i mig av allt jag kom över. Ibland kände jag inte ens smaken av det jag tryckte i mig, vilket är sjukt märkligt, för varför åt jag då? Och när jag ändå börjat vräka i mig kan jag ju likaväl fortsätta för jag ska ”börja om” på måndag. Det tänket genomsyrade mitt liv under flera år. 2014 blev året när jag var i mitt livs bästa form. Jag åt bra mat, höll igen lite på godsakerna men tränade framförallt mycket. Ibland blev det dubbelpass men jag snittade nog i alla fall 6 pass i veckan. Mycket fokus på flås men samtidigt med fria vikter och gummiband. Jag kände att jag hittat en ganska trevlig balans. Åt godsaker, men mestadels bra och vanlig mat och hittade glädjen i att träna och framförallt trivdes jag väldigt bra i min kropp. Vi bestämde oss för att försöka få ett syskon till vår kille och en tuff tid väntade oss. Två missfall, varav ett som räknades som sent, gick jag upp några kilon både för graviditeterna men allra mest för tröstätningen som kom som ett brev på posten. I slutet av 2016 föddes mitt andra barn med buller och bång efter en tuff, orolig och lång graviditet. Totalt blev det en viktuppgång på 34 kilo. Och det där med att graviditetskilona rasar av en när man ammar, det fungerar inte på mig. Snarare tvärtom, när jag slutar amma börjar jag äntligen gå ner i vikt. Så 2017 blev året när jag bestämde mig för att jag på ett hälsosamt sätt skulle gå ner i vikt och ska bygga upp en stark mammakropp igen. Men inte på en massa dieter utan på vanlig mat och bra träning. För en gång skull kände jag ett lugn. Jag hade en plan, en långsiktig plan som jag själv ägde. Och det gick BRA! Jag gick hälsosamt ner i vikt och kände mig starkare. Och vips väntade jag mitt tredje barn, japp, han kom när min mellersta tjej var 17 månader gammal. Jag säger bara tack för att jag tränade och byggde en starkare kropp för den fick sig en rejäl utmaning med en 4-åring, 1,5-åring och en nyfödd i en kommun där man som föräldraledig har rätt till att ha syskon 15 timmar på förskola och vi skolade aldrig in vår mellantjej förrän hon var 2 år gammal. Så första halvåret var jag hemma heltid med bebis och 1,5-åring samt en 4-åring på måndagar och fredagar. I ärlighetens namn är vissa dagar ett mörkt töcken med minnesluckor. Att vara småbarnsförälder är tufft! Sömnbrist är tortyr! Men min relativt sunda inställning till kost och träning hjälpte mig igenom detta, vissa dagar bättre än andra. Med detta sagt ska ni inte tro att jag bara äter hälsosamt och dricker gröna smoothies utan vi har lördagsgodis, jag och maken dricker gärna ett glas rött (läs flera) på helgen ( eller mitt i veckan för del delen) och köpepizza är makalöst gott och äts hos oss på regelbunden basis. Och ALLT detta är för mig att vara sund! Jag lever en gång och njuter av vad livet har att erbjuda. Jag älskar mat och vägrar ha dåligt samvete för vad jag stoppar i mig men jag är medveten vad det kan bli för konsekvenser om jag äter det ofta och mycket. Jag vet att jag är svag för kakor så därför försöker jag att inte ha det hemma i skafferiet för jag kommer leta fram det när blodsockret sjunker. Och för att förtydliga är detta min definition av att vara sund och stark. Det finns säkert ligga många varianter som det finns människor. Och för att anlita mig som pt eller kostrådgivare måste man inte tycka exakt som jag men om diskrepansen är för stor i vår grundsyn kommer jag rekommendera dig att söka upp en annan personlig tränare både för din och min skull. Jag vill göra skillnad på långsikt. Jag vill att du ska skapa ditt värde och sänka prestigen om den gör dig illa idag. Jag vill hjälpa dig att hitta din balans och jag vill att du ska känna dig SUND OCH STARK! Om du fortfarande känner att du vill veta mer om mina tjänster, tveka inte att höra av dig. Du kan till exempel skriva ett direktmeddelande till mig på Instagram. Eller följ mig på Facebook.

Besök gärna mig i min PT-studio i Lomma.